Dagbok Mad Swede

Södra FrankrikeDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2014-05-05 10:53

Det var länge sedan jag kunde skriva på denna sidan, det har berott på att min dator inte vill samarbeta med sidan. Hoppas att det är åtgärdat nu.

Jag började cyklingen igen den 11 jan från Bilbao i norra Spanien. Där följde jag pilgrimsvägen till Santiago de Compostela. Hela vägen efter Biskayabukten var väldigt kuperad man vacker, mycket påminde om Norge, men det var ändå annorlunda för vattnet tryckte på från Atlanten.

Santiago är en pilgrimsstad, dom påstår att Jesus broder är begravd där. Det var en enorm kyrka och många byggnader runt om som var fantastiska. Även gatorna runt omkring var smala men välbesökta. Det var nästan bara souvenirbutiker och barer över allt. När jag var inne i katedralen fångades jag av en enorm känsla som jag inte kan förklara.

När jag nu styr färden mot Portugal ändras landskapsbilden till att bli mer flackt. Portugal har ett relativt platt kustlandskap. När jag kom till Belinho träffade jag Carlos och hans bröder. Det var ett kärt mote, med mycket prat om gamla tider, men även vad som skett de senaste åren blev ventilerat. Blev även medlem i Belinho Mc-klubb. Det blev en stor dekal bak på min jacka.

När jag kom till Porto blev det ett besök på Ikea. Jag ville ha lite svensk mat. Det blev en frukost, men den var inte speciellt svensk, så jag fick köpa lite grann i den speciella sverige avdelningen. Det blev lingon korv och ikea öl. När jag senare var på väg ut ur staden var jag tvungen att komma till en verkstad för ekrarna började släppa från fälgen. Det blev så att jag fick köpa en ny fälg och ekra om den. Det visade sig att det inte var en bra lösning, för ekrarna krånglade hela tiden sedan.

När jag hade passerat Lissabon, occh gick upp för en backe så stoppade en mc kille och frågade om jag behövde hjälp. Det enda problemet var att det var tungt. Då sa han eftersom jag var med i en mcklubb så fick jag sova och hämta kraft i hans hus. Det var väldigt många vänliga personer i hela Portugal. I Loures blev jag inbjuden att sova på en brandstation. Där blev det helpension men det kostade inget. När jag senare kom till Sagres var det sex km till Europas västligaste punkt. var tvungen att cykla dit. Där träffade jag både Svenskar Norrmän och Danskar.

Nu följer jag Portugals sydkust mot Spanien. Vädret har stabiliserat sej, och vinden är lugn, temperature börjar ligga på 10-15 grader på dagen. Det har varit en dag med storm, annars har vinden varit 2-7m/sek mestadels motvind. Inget regn sedan Lissabon.

Tarifa är Europas sydligaste punkt, där ser hur Afrika tonar upp sig. Man ser en hög bergskedja. Jag trodde att kustremsan var låg, men det såg inte så ut. Får se när jag kommer dit hur det ser ut. Först skall jag komma så långt östreut som Medelhavet tillåter.

Först skall jag besöka Gibraltar. Det blev ett besök först på klipptoppen där europas enda vilda apor håller till. Sedan blev det att ta sig runt hela udden, det var bara ca 4 km. Hela Gibraltar är ju ett stort historiskt militärområde, men det finns också droppstensgrottor, och mycket annart att se. En anekdot är att Gibraltar är det enda landet som har både vänster och höger trafik, förklaringen är att högertrafiken gäller på vägarna, men i parkeringshusen gäller vänstertrafik.





JuluppehållDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2014-01-08 13:50

Efter Holland kom det 2 regniga dygn i Belgien. Vädret var inte med mig till och med vinden på 5-7 sek/m var emot mig. Det var bara att kämpa på, fast jag, kartan och landskapet var inte riktigt överens. Så gränsövergången blev inte där jag tänkt mig. Det blev att jag fick cykla mer i västlig riktning för att håla mig till kustområdet.
Om vädret varit emot mig hittills, så började jag märka en bättring fast nätterna började visa - tecken. Dagarna däremot blev varmare. Endast en natt vaknade jag med snö på backen, och samtidigt blommade maskrosorna.
Franska kusten i norr, Norrmandie, var väldigt intressant med dessa små byar som vittnade om kriget. Tyvärr var det också skönt att cykla, så tiden att upptäcka allt som jag ville se räckte inte till. Men några minnes platser fick jag i alla fall besökt.
När jag vid ett tillfälle gick in i an affär, kon det en fransman och tittade på cykeln och började prata franska. Jag förstod inte något. Men med händers hjälp förstod jag att han ville bjuda hem mej på mat. Så jag följde med honom hem. Det blev en oförglömlig kväll. Med händers hjälp och med penna och papper satt vi och pratade till kl 4 på morgonen. Ok vinet som han bjöd på hjälpte oss att förstå varandra. Han hade varit och rest i 100 olika länder. och visade bilder och flaggor från alla. Han hade däremot inga souvenirer från Sverige, så jag gav honom en snusdosa. Efter dusch och frukost gick färden vidare söder ut. Det var dåligt med cykelvägar, men småvägarna hade inte mycket trafik, så det gick bra att cykla.
Under resans gång tänkte jag på att det var mycket äppelträd men inga riktiga vin odlingar, men det skulle efter hand förändras. Även priset på öl blev dyrare och vinpriset gick ner.
I Royan träffade jag två Irländare på cykling söder ut. De skulle till Västafrika. Vi fick några trevliga dygn tillsammans innan de ökade takten. När jag bjöd dem på ägg,bacon vit böner och korv trodde jag att dom skulle krama ihjäl mej, för så glada blev dom.
När jag senare passerade Bordeaux, börjar jag att planera för jul uppehållet. Var skulle jag stanna, hur skulle ja ta mig hem?. Satte målet till San Sebastian. Skulle ta flyget därifrån till Göteborg. Men det skulle ta över 20 tim hem, och kosta 3000 enkel väg. Cyklingen gick snabbare än jag trodde. Så jag kollade lite hur det var från Bilbao. Det billigaste var att flyga från Barcelona. sedan var det lättast att ta buss från Bilbao. Det blev en hel del väntetid, men vad gör man inte för att komma hem och tillbaka för 2000 skr.
När jag lämnade Frankrike bakom mig och kom in i Spanien, då började det gå uppför, på 16km cykling var jag uppe på 455m höjd. Där i från såg jag tillbaka på Frankrike, för fågelvägen var det inte mer än 5km dit.
Nu börjar jag längta till jul. byarna har haft juldekorationerna uppsatta efter vägarna. Hur skulle jag då möta detta? Jo jag köpte en tomteluva och hade på mig. Med mitt skägg väckte det många glada kommentarer efter vägen. Även senare på flygplatsen kom det fram folk och ville fotografera "tomten"
Väl hemma i Sverige blev det inte vad jag tänkt mej. Det började med att jag var helt slut och febrig. Somnade innan huvudet landat på kudden. Vaknade 15 timmar senare med hosta, som inte ville sluta. Var fortfarande trött orkade inte göra något, maten smakade inget, och torrhostan satt kvar. Det enda som jag orkade göra var att sova, hosta och hosta igen.
Nu har det blivit bättre och vågen börjar visa att vikten har kommit till baka. Jag har börjat göra klart för återresan till Spanien, och cykelstarten den 12te januari.

ResvägDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2014-01-04 14:57

Blog image

Oostvoorne Tack Jan och JoyceDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2013-11-12 19:48

Har nu lämnat Tyskland bakom mig, även stormen har bedarrat. Det blev en liten omväg pga stormen. Efter att jag kommit in i Holland har det blåst och regnat nästan varje dag. Speciellt när jag cyklade genom Fricland, dar vinden var emot mig hela tiden, så jag kom inte så långt som jag önskat. Det blev många B&B som är mycket dyrare än camping.
Holland ar ett platt land i norr, med många kanaler, där det fraktas gods med 50m långa pråmar. Där är också stora fält där fåraveln frodas. Även flyttfåglarna passar på att ta sig en vilopaus där. Det är en vacker och ljudlig bild när 200 grågåsar startar sin flygning. Aven stararna är här i stora flockar så de förmörkar solen.

I mellersta Holland har sanddynorna tagit överhand. Det ar bra för vinden kommer inte åt mej lika lätt, utan jag får lite lä ibland.
Har blivit väldigt bra bemött över allt, bla. blev jag erbjuden sovplats i en husvagn av en som heter Erik. Det blev 2 nätter där. Blev stoppad av ett par som har en SvenskHollansk sida. De har skrivit om mej där samt satt in pengar pa cancerfonden. När jag var I Zandvoord blev det Hotel Seeschell, något så när billigt. Nu räknar jag med 2 dagar innan jag når Belgien.

BremenDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2013-10-28 21:20

Efter att lämnat Ribe, gick färden in i Tyskland och ett lika platt men mer skyltade cykelvägar. Det var bara svårt att få tag på en riktigt bra karta, men skyltningen var perfekt. Men det dyker upp andra problem i stället. Först blir min telefon blöt och fungerar inte, förstår inte det för jag har ju satt in sim kort. Sedan lossade cykellampan och slog tvärstopp, med påföljd att framgaffeln krökte sig. Det var bara att ta sig tillbaka fyra km till Dagebulle, det var sent lördagkväll, så jag fick vänta tills söndagen innan någon reparatör kunde titta på den. Så natten blev att vara på campingen Moin Moin.
Verkstan kunde inget göra innan måndag, för det måste dit en ny gaffel. När han sedan skulle sätta fast hjulet visade det sig att det också fått sig en smäll, och det fick han inte fram innan tisdagen. Så det blev en dag extra på Moin moin`s restaurang och några extra öl att skölja ner den goda maten med.
Nu skulle väl alla problem vara lösta och jag skulle få komma iväg. Det var dom, men vädrets makter kunde inte hålla sig utan lät det regna och satte samtidigt blåstorken mot mej. 5-7 m motvind och regn. Tack för att temperaturen var med mig, 15-18 grader.
Men vinden har bara tilltagit under veckan, för att i går och i dag varit storm.
Även campingplatserna har stängt för vintern denna veckan, så det har fått bli en fricampings vecka i skogen eller som i ett fall mitt i byn bakom apoteket och brandstationen, det kom inget larm den natten. En camping hade inte stängt men ingen var där så jag slog upp tältet ändå. Senare visade det sig att det fanns en gäst kvar, av honom fick jag låna nyckel till dusch och toalett. Men det som såg ut att bli en problem fri natt visade sig vara fel. En av tältstängerna gick av. Jag har haft det problemet förr så det var bara att gå ut i regnet och stormen för att laga stången. Det blev skönt att sedan värma en kopp kaffe innan horisontalläget intogs igen. Stormen har inte bedarrat utan har varit emot mig hela dan. Gav mej själv den moroten att stanna och dricka när jag kom över 11km/tim. höll på att förgås av törst, om jag inte brutit det löftet. Snitthastigheten blev 7,8 km/tim.

Ribe Tack Anders KarlssonDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2013-10-17 20:08

Nu har jag kommit till Ribe, efter att ha börjat i Fredrikshavn, cyklat österut till Hirshals och sedan följt kusten på västra sidan av Danmark. Det har varit en intressant cykling med olika naturer (som jag inte trodde fanns här). Det var sandbankar som det inte gick att cykla på utan jag fick gå efter stranden, det var flata asfaltsträckor, men det mesta var cykelstigar i naturreservart, som ibland var asfalt men mest grus och jord stigar. underbart att slippa all biltrafik. Det enda som störde mej var dålig skyltning av de olika cykelstigar som fanns. Allt löser sig om man bara vill, och när jag cyklade på större vägar var biltrafiken väldigt förstående, genom att de gav mej plats och att de hälsade vänligt åt mej. Många var också nyfiken på var ifrån jag kom och vart jag var på väg. Efter att jag köpt en svensk flagga så blev uppmärksamheten ännu större. DE första fyra nätterna fann jag små campingställen för vandrare, inga avgifter bara torrtoa och ett regnskydd. Det var perfekt. När jag kom till sydjylland försvann dessa platser men det går bra med vanlig camping också, kostar bara 60-70 dkr. Nu har jag bara ca 80 km kvar till tyska gränsen. Vad är det mot de 11 800 km som hittills är avklarade.

Service Tack ElbowDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2013-10-07 11:05

Nu har jag kommit till Danmark och ett landskap som alla säger skall vara plat som en pannkaka. Den som säger det, skulle jag vilja prata med. Hela landskapet är böljande. Vägen har långa och sega backar som ser ut att aldrig ta slut.
Men det går ju utför också, vinden hjälpte till att göra så jag fick trampa utför för att inte stå still. Stora öppna åkrar som bönderna håller på att plöja och göra ordning för höster, är en vanlig syn. Även en del har inte skördats på majs ännu. Så det råkade komma några kolvar i min kastrull, det smakade gott. Det blev också en camping i en privat trädgård, och jag fick tillåtelse att äta hur mycket frukt jag ville.
Nu var det bara 120 km kvar till Fredrikshavn. Bara två dagar kvar. Men ödet ville annorlunda, skulle det visa sig. När jag hade ca 50 km kvar slog det tvärstopp. Vad hände? Bakväxeln hade gått sönder. Vad gör jag åt det? Jo, plockar bort växeln, kapar kedjan, så att den passer på lättaste växeln. På det viset kunde jag fortsätta till färjan.
Resan mellan Fredrikshavn och Göteborg var lugn med ett besök i restaurangen, och en god middag.
Väl i Sverige var det dags att lämna in cykeln för service, tvätta kläder, byta tält, revidera resten utrustningen, samt att kontrollera solcellen.
Starten för nästa etapp har jag satt till 7 oktober. Men tiden räkte inte till utan jag kommer att lämna Göteborg den 8:de.
Har också försökt att lägga upp reserutt för västra europakusten. Jag har också planerat att komma till Göteborg under jul och nyårs helgen.

Kollund DanmarkDagbok

Posted by Lars-Erik Frödeberg 2013-09-09 11:43

Efter många små problem med elektroniken har jag kommit till Danmark och tror att jag nu kan få fram det som jag upplevt under sista veckorna.
Det blev kustvägen från Riga till Kolka. Det var en vacker kustväg med underbar sandstrand som ingen använder. Vädret var skönt soligt och lagom vind. Efter att ha campat på en camping (som inte hade någon WiFi) så träffade jag på ett Nya Zeelandskt par som har cyklat här i Europa periodiskt under fyra år. Vi fick en god kontakt och eftersom vi skulle samma väg, så slog vi följe. Under våran färd fick jag lära mej en del nytt. Bl.a att cykla längre sträckor och sedan ta längre pauser, och att äta då.
När vi kom till Ventspils, kom vi till en av östersjöns vackraste städer. Alla gator och trottoarer var belagda med cementplattor 10x20 cm, cykelvägarna var markerade med röd sten. Det var mycket grönområden i hela stan, sedan var det många stora djur konstverk av olika blommor. Hur vackert som helst.
När vi senare kom till Klaipeda i Litauen, skiljdes våra vägar åt, för de hade inte visum för Kaliningrad. De skulle cykla till Vilnius och vidare in i Polen. Jag tog istället kustremsan mot Kaliningrad. Det var en ö som var 300 m bred och 10mil lång sandbank. Sandstrand på båda sidor så det var bara att välja vilken sida som man ville bada på. är jag kom in på Rysk mark var det helt utan folk. Så jag hade båda stränderna för mej själv.
Kaliningrad var en småmysig stad, med stora ryska förtecken, men ändå lite mer västerlänskt än St Petersburg.
När jag kom över på Polska sidan, Tog jag en båt över till en landtunga likt den som jag redan beskrivit. Här var det mycket mer turister och också svårare att kunna fricampa. Tyvärr var det svårt att få internett att fungera så därför har det inte blivit så mycket skrivit.
Östersjökusten är väldigt vacker hela vägen, väldigt platt och långa sandstränder. Väl kommen till Gdansk var det dags att hitta en camping. Frågade ett par som kom cyklande i kapp mej, de blev så intresserade av vad jag höll på med så de bjöd in mej på frukost nästa morgon, samt att de visade runt mej i gamla stan. Det blev min fridag, det var skönt.
Nu var nästa mål att ta mej till Kolobrzeg, där jag skulle träffa några kompisar som jobbar hos Skevig i Norge. Dit var det en lugn och behaglig cykling utan några problem. Det enda moln var att internett inte fungerade, fast det stod att dom skulle ha WiFi på campingarna. När jag kom till Kolobrzeg blev det inte en rundtur på dagen utan en nattrunda med "lokal" besök. Huvudet var lite för liten när jag vaknade på morgonen.
Det var det värt för en trevlig kväll.
Det var bara att försöka samla ihop sig och cykla vidare mot Swinujscie. Det blev en campingnatt till innan jag kom till Tyskland. Tyvärr när jag cyklade iväg på morgonen tappade jag min telefon. Detta märkte jag först när jag passerat gränsen. Vad gör man? Vet att den inte är stulen, utan den har fallit av sitt fäste på cykeln. När jag långt om länge får tag på en dator, får jag reda på att en polack har hittat telefonen och har sänt den till Göteborg. Så alla bilder och telefon nr är inte förlorade. Tur att det finns ärliga människor.
Efter som jag har en extra telefon med mej, så var det " bara" att skaffa ett nytt sim kort trodde jag. Men i östra delen av Tyskland var det inte det inte lätt. Försökte efter hela vägen, men nej då. Om dom hade simkort så skulle dom också ha min bostads adress i Tyskland, och det har jag ju ingen.
Annars har det blivit en stor skillnad på de senaste 23 åren, sedan väst och öst har blivit förenade. Det finns lite skillnad fortfarande, men den är inte lika stor som i de Baltiska länderna.
Nu har också sandstränderna ändrat karaktär, det är högre över havet och svårare att komma ner för slänterna. Det är också lite annorlunda syn och mer segelbåtar ju längre väster ut man kommer. Äntligen kom jag till Lubeck, där fick jag tag på ett simkort utan att behöva bo i Tyskland. Här ifrån går färden mot Kiel och Stenabåten. Men har hört att man kan bli sjösjuk och få huvudvärk på den, så jag vågar inte ta den risken, utan cyklar vidare mot Flensburg och den Danska gränsen. Det blev en extra dag här Kollund. Regnet bara öser ner, och solen lyser med sin frånvaro.