Dagbok Mad Swede

Juluppehåll

DagbokPosted by Lars-Erik Frödeberg 2014-01-08 13:50
Efter Holland kom det 2 regniga dygn i Belgien. Vädret var inte med mig till och med vinden på 5-7 sek/m var emot mig. Det var bara att kämpa på, fast jag, kartan och landskapet var inte riktigt överens. Så gränsövergången blev inte där jag tänkt mig. Det blev att jag fick cykla mer i västlig riktning för att håla mig till kustområdet.
Om vädret varit emot mig hittills, så började jag märka en bättring fast nätterna började visa - tecken. Dagarna däremot blev varmare. Endast en natt vaknade jag med snö på backen, och samtidigt blommade maskrosorna.
Franska kusten i norr, Norrmandie, var väldigt intressant med dessa små byar som vittnade om kriget. Tyvärr var det också skönt att cykla, så tiden att upptäcka allt som jag ville se räckte inte till. Men några minnes platser fick jag i alla fall besökt.
När jag vid ett tillfälle gick in i an affär, kon det en fransman och tittade på cykeln och började prata franska. Jag förstod inte något. Men med händers hjälp förstod jag att han ville bjuda hem mej på mat. Så jag följde med honom hem. Det blev en oförglömlig kväll. Med händers hjälp och med penna och papper satt vi och pratade till kl 4 på morgonen. Ok vinet som han bjöd på hjälpte oss att förstå varandra. Han hade varit och rest i 100 olika länder. och visade bilder och flaggor från alla. Han hade däremot inga souvenirer från Sverige, så jag gav honom en snusdosa. Efter dusch och frukost gick färden vidare söder ut. Det var dåligt med cykelvägar, men småvägarna hade inte mycket trafik, så det gick bra att cykla.
Under resans gång tänkte jag på att det var mycket äppelträd men inga riktiga vin odlingar, men det skulle efter hand förändras. Även priset på öl blev dyrare och vinpriset gick ner.
I Royan träffade jag två Irländare på cykling söder ut. De skulle till Västafrika. Vi fick några trevliga dygn tillsammans innan de ökade takten. När jag bjöd dem på ägg,bacon vit böner och korv trodde jag att dom skulle krama ihjäl mej, för så glada blev dom.
När jag senare passerade Bordeaux, börjar jag att planera för jul uppehållet. Var skulle jag stanna, hur skulle ja ta mig hem?. Satte målet till San Sebastian. Skulle ta flyget därifrån till Göteborg. Men det skulle ta över 20 tim hem, och kosta 3000 enkel väg. Cyklingen gick snabbare än jag trodde. Så jag kollade lite hur det var från Bilbao. Det billigaste var att flyga från Barcelona. sedan var det lättast att ta buss från Bilbao. Det blev en hel del väntetid, men vad gör man inte för att komma hem och tillbaka för 2000 skr.
När jag lämnade Frankrike bakom mig och kom in i Spanien, då började det gå uppför, på 16km cykling var jag uppe på 455m höjd. Där i från såg jag tillbaka på Frankrike, för fågelvägen var det inte mer än 5km dit.
Nu börjar jag längta till jul. byarna har haft juldekorationerna uppsatta efter vägarna. Hur skulle jag då möta detta? Jo jag köpte en tomteluva och hade på mig. Med mitt skägg väckte det många glada kommentarer efter vägen. Även senare på flygplatsen kom det fram folk och ville fotografera "tomten"
Väl hemma i Sverige blev det inte vad jag tänkt mej. Det började med att jag var helt slut och febrig. Somnade innan huvudet landat på kudden. Vaknade 15 timmar senare med hosta, som inte ville sluta. Var fortfarande trött orkade inte göra något, maten smakade inget, och torrhostan satt kvar. Det enda som jag orkade göra var att sova, hosta och hosta igen.
Nu har det blivit bättre och vågen börjar visa att vikten har kommit till baka. Jag har börjat göra klart för återresan till Spanien, och cykelstarten den 12te januari.